در این زمان، سال گذشته، قانونگذاران کلرادو در حال آماده شدن برای رد لایحه عظیم استفاده از زمین توسط فرماندار جرد پولیس بودند که می توانست منطقه بندی ایالت را تغییر دهد و باعث ایجاد بن بست قبل از مرگ این پیشنهاد شود.
اکنون، پس از احیای بسیاری از این پیشنهاد به عنوان بخشی از یک استراتژی جدید، طرفداران اصلاحات می توانند خط پایان را ببینند. موانع باقی مانده است، اما حامیان امیدوارند از دیوارهای آجری مانند آنچه تلاش های سال گذشته را محکوم کرد، اجتناب کنند.
یک اقدام، ممنوعیت اکثر محدودیتهای اشغال، قبلاً به قانون امضا شده است. سایر قوانین تصویب شده بین اتاق ها، از جمله لوایحی که توسعه مسکونی متراکم تر در مناطق غنی ترانزیتی را تشویق می کند – و سپس مستلزم آن است. حذف حداقل الزامات پارکینگ؛ الزام تمام ارگان های خودگردان محلی برای انجام مطالعات مسکن؛ و اجازه ساخت واحدهای مسکونی اضافی در زمین های تک خانواده را می دهد.
برخلاف پیشنهاد شکست خورده سال گذشته که به جمعیت تشویق کننده ارائه شد، این لوایح بدون اینکه قانونگذاران مداد خود را برای بازنویسی برنامه ریزی شده علنا تیز کنند پیش می روند.
اما تنش های اساسی در مورد چگونگی الزام یا تشویق دولت های محلی برای انجام برنامه ریزی بلندمدت و ساخت متراکم تر در امتداد کریدورهای ترانزیتی نیز از بین نرفته است.
هر یک از سه لایحه ای که در مجلس نمایندگان تصویب شد و اکنون به مجلس سنا فرستاده شده است، شامل محدود کردن توانایی دولت های محلی برای کنترل تصمیمات مربوط به استفاده از زمین است که منبع اصلی تنش در سال گذشته، به ویژه در سنا بود. لایحه دیگری در مسیر مخالف قرار دارد و به مجلس نمایندگان منتقل می شود.
با دو هفته باقی مانده از جلسه قانونگذاری که قرار است در 8 مه به پایان برسد، مذاکرات در هر اتاق تعیین می کند که آیا هر یک از سیاست ها تصویب، بازنویسی یا دوباره از بین می رود. مجلس نمایندگان و سنا، اگرچه هر دو تحت کنترل اکثریت دموکراتها هستند، در مورد نحوه رسیدگی به بحران مسکن در ایالت نیز اختلاف نظر آشکاری داشتهاند که این امر را پیچیده میکند.
مجلس نمایندگان لایحه 1313 در مورد تراکم نزدیک ترانزیت را با مفاد کلیدی و بحث برانگیز به تصویب رساند. این راهی بود که نمایندگان در روزهای آینده دست خود را در مذاکرات با سنای معتدل تر تقویت کنند.
قانونگذاران، مدافعان و لابیگرانی که در بحثها شرکت داشتند، اخیراً هنگام توصیف انتظارات خود از لوایح، لحن یکنواخت و محتاطانهای داشتند که نشانهای از اجتناب از سیاستزدایی در آینده است. مقامات هر دو طرف مناظره مخالفان خود را ستودند و آشکارا در مورد همکاری با یکدیگر برای پر کردن اختلافات صحبت کردند.
استیو فنبرگ، رئیس سنا، دی بولدر، گفت: «به نظر میرسد که مجلس نمایندگان و سنا امسال کمتر در مورد این موضوع اختلاف نظر دارند. من فکر میکنم بخشی از مشکل سال گذشته این بود که همه یک لایحه بود.»
این بدان معناست که برخی از افرادی که مثلاً از مقرراتی که به واحدهای مسکونی کمکی بیشتری اجازه میدهد حمایت میکنند، ممکن است از بخش حملونقل محور توسعه یا جزء دیگر متنفر باشند.
فنبرگ گفت: «وقتی سیاستهای متفاوت باشد، متفاوت است – میتوانید به هر یک از سیاستها به طور جداگانه نگاه کنید و بحث واضحتری ایجاد میکند.
چهار لایحه باقیمانده که عمدتاً برای شهرهای فرانت رینگ اعمال می شوند، تضمینی برای تصویب نیستند. تقریباً همه چیز تغییر خواهد کرد.
“این روند بهتری است” – اما نگرانی همچنان باقی است
قانونگذاران اکنون بیش از یک سال فرصت دارند تا ایده گستردهتر اصلاح منطقهبندی تحت رهبری دولت را بررسی کنند و در جهت اجماع تلاش کنند.
حامیان سعی کرده اند نسبت به محتوای لوایح بیشتر صحبت کنند. این با سال گذشته کاملاً مغایرت دارد، زمانی که جزئیات لایحه اصلاحات گستردهتر تا ماه مارس مخفی نگه داشته شد و مقامات دولتی محلی اعتراض کردند که طرحهای کلی آن را از گزارشهای رسانهها دریافتند.
رویکرد جدید برخی از موانع را برطرف کرد و بحث را روانتر کرد. اما این امر اختلافات اساسی در مورد اصلاح کاربری اراضی و اینکه چه کسی باید این کار را انجام دهد را آرام نکرده است.
این شکافی است که احتمالاً نمیتوان آن را پر کرد، مهم نیست که قانونگذاران و مدافعان چند جلسه Zoom یا بحثهای ذینفعان سازماندهی کنند.
هدر اشتاوفر، مدیر وکالت قانونگذاری، گفت: «این روند بهتری است، بنابراین فکر میکنم ما (حامیان) را خواهید دید که تلاش میکنیم کمی سختتر تلاش کنیم تا چیزی تصویب شود – زیرا ما میخواهیم چیزی را با مسکن به تصویب برسانیم.» لیگ شهرداری کلرادو او نماینده شهرها و شهرستان های ایالتی است و با بسیاری از اصلاحات مخالف است.
او گفت: «ما در موقعیتی نیستیم که بگوییم «هیچ چیزی نباید در مورد مسکن چرخی کند». ما فقط میخواهیم از نظر ساختاری مطمئن شویم که برای دولتهای محلی نیز کارساز است.»
لیگ به ویژه در مورد لایحه تراکم نگران است. به طور کلی، این امر به دولت های محلی در محدوده جبهه نیاز داشت تا حداقل تراکم مسکن را در نزدیکی مناطق ترانزیتی ایجاد کنند و سپس استراتژی هایی را برای دستیابی به این هدف دنبال کنند.
ایالت دهها میلیون دلار تخفیف مالیاتی و کمکهای بلاعوض ارائه میکند، در حالی که تهدید میکند میلیونها مالیات دیگر را از دولتهای محلی که مطابق قانون نیستند، کسر میکند.
این تهدید به یک مانع تبدیل شد. اگرچه چندین دموکرات مجلس حمایت خود را مشروط به لغو این ماده در سنا کردند، این لایحه مجلس را با زبان دست نخورده پاک کرد. این به عنوان کلید مذاکرات آتی در سنا تلقی می شد.
استفان وودرو، نماینده D-Denver و یکی دیگر از حامیان مالی لایحه، در مصاحبه ای گفت: “ما اغلب دیده ایم که وقتی علیه خود شرط بندی می کنید و در مرحله اول روی همه چیز (منفی) مذاکره می کنید، چه اتفاقی می افتد. شما در نهایت با یک سیاست ضعیف تر از آنچه که باید بود مواجه می شوید.»
مذاکرات در مجلس سنا اثر کاهشی دارد
در طول جلسه استماع اولیه کمیته سه شنبه، سناتور فیث وینتر، حامی لایحه، دی-برومفیلد، گفت که قصد دارد این مجازات را از پیشنهاد حذف کند تا نگرانی های دولت های محلی را کاهش دهد.
مذاکرات مشابهی تغییر کرده است – و ممکن است همچنان تغییر کند – لایحه 174 سنا، که دولت های محلی را ملزم می کند هر شش سال یکبار ارزیابی نیازهای مسکن را انجام دهند. این لایحه توسط چهار قانونگذار که آشکارا با رویکرد سال گذشته به دلیل نگرانی در مورد جلوگیری از کنترل محلی مخالفت کردند، حمایت می شود.
در حالی که این لایحه در ابتدا با مخالفت گروههای محیطزیست مواجه شد و حامیان مسکن محتاط بودند، زیرا این لایحه در دستورات و مجازاتها بود، حامیان این لایحه برخی از این مخالفتها را هموار کردند. این اقدام مجلس سنا را با حمایت تقریباً به اتفاق آرا پاک کرد.
سناتور راشل زنزینگر، D-Arvada، گفت: “ما به خطی رسیدیم که فکر می کردیم مناسب است، جایی که دیدگاه همه را در نظر گرفتیم.” اما ما از عبور از خط محرومیت پیشگیرانه امتناع ورزیدیم که از ابتدا همیشه برای ما یک اصل روشن بوده است.»
این احساس توسط سناتور باربارا کرکمایر، یک جمهوری خواه برومفیلد که حمایت مالی از این اقدام بود، تکرار شد.
هر دو، با تجربه خود در دولت محلی متحد شده بودند، به شدت با پیشنهاد 2023 مبارزه کردند زیرا آن را زیر پا گذاشتن کنترل محلی می دانستند. اما آنها میخواستند بخش برنامهریزیمحور محلی را احیا کنند و بر اساس فلسفهشان شکل دهند.
پروژه بهره وری انرژی جنوب غربی یکی از گروه هایی است که در صورتی که دولت های محلی از اصلاحات قانونی استفاده از زمین پیروی نکنند، از مجازات ها حمایت می کند. مت فرومر، افسر ارشد حمل و نقل SWEEP معتقد است سیاست مسکن برای تکیه بر هویج بسیار مهم است.
اما گروه او همچنین از مخالفت سرسختانه به موضع «تغییر» – تغییر قابل توجهی که نشان دهنده باز بودن حمایت از این لایحه است – در معیار ارزیابی مسکن پس از اینکه حامیان مالی رشد استراتژیک را به فهرست معیارهای ارزیابی اضافه کردند، حرکت کردند.
فرومر گفت: “ما می دانیم که ارتباط مستقیمی بین منطقه بندی ظرفیت و اجاره پایدار و هزینه های مسکن پایین تر وجود دارد، و من فکر می کنم همه این صورتحساب ها به آن دست می یابند.” ما یک سال دیگر فرصت داشتیم تا درد بحران مسکن را احساس کنیم و قانونگذاران را در مورد راه حل های واقعی آموزش دهیم، بنابراین فکر می کنم این باید به ما اعتماد کند.
با عضویت در خبرنامه هفتگی ما، The Spot، در مورد سیاست کلرادو به روز باشید.